fredag 9 mars 2012

Sverige runt: dag 37

Dag 37: Mellan Skrite och Spåime-Gäddede, 26 km.
Vaknade till regn och rusk. Riktigt skitväder. Att packa ihop lägret är inte så roligt där det blåser rätt så hårt och snöblandat regn vräker ner. Efter en del bök var pulkorna iaf packade och vi kunde börja röra på oss. Vinden var som sagt hård, men jag hade den iaf i ryggen. (Som vanligt) fick vi börja med att gå uppför, benen är fortfarande lite möra.. Jag tyckte sikten var dålig igår, men idag var den än sämre. Jag såg absolut ingenting (igår var det ingen nederbörd), hade ingenting att ta sikte på så långa sträckor gick jag med GPS:en framför mig precis hela tiden, då jag insåg att jag vek av för mycket åt sidorna när jag försökte gå rakt fram. Inga referenspunkter syntes till, inga stenar, inga träd, nej ingenting alls fanns att ta sikte på. Jag har ingen inbyggd kompass, det är då ett som är säkert. Den nya snön gjorde föret sjukt tungt och strävt till att börja med. Vid lunchtid ändrades föret, snön ändrades till klabbsnö. Allt blev sjukt tungt. Det snöblandade regnet gick över till rent regn och både nederbörden och vindstyrkan tilltog.Vid Käringberget var vindstyrkan väldigt hård, hade svårt att stå still och pulkan ville inte hålla sig på rätt köl trots de nya skaklarna, sjukt frustrerande. Innan har det varit jobbigt när den tippat, men ändå gått bra på nåt vis, men när vinden är hård och det regnar småspik är det inte det minsta roligt. Snö/regn och blåst gör att snön/vattnet letar sig in precis överallt..
Jag sicksackade mellan fjällen längs gränsen till jag kom ner till Murunäset. Hade det inte varit för den fina skogsåkningen på väg ner ditt, hade den här dagen varit hemsk från början till slut. Hade lite tur då det gick en privat skoterled sista biten ner från fjället som jag kunde följa. Är glad att jag och Vega tog i allt vad vi kunde idag så att vi tog oss fram, som vi nu "åkt in" en dag kan jag vila hela dagen imorgon då vädret ska vara ännu sämre. Skönt med en dag inne efter en dag med nederbörd från början till slut.
En dag som denna hade jag ingen lust att plocka fram kameran, det enda jag tog kort på var snön som fastnade underskidorna. Idag har det varit lite lurigt att åka utför. Först var snön sträv som sandpapper och sen med styltor under fötterna, kunder det när som helst ta tvärnit och det gjorde det också..

Ikväll (och imorgon) ska jag vara i Rolandstorp tillsammans med Emelie med familj, samt Sandra och Andreas. Trevligt! Tack P-O för skjutsen upp till er stuga! 



 

4 kommentarer:

  1. Vad du är duktig! Passa på att mysa nu :)

    SvaraRadera
  2. Vila o ha det så trevligt. Hälsa Emelie. Kram //Kersti

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni får en härlig vilodag både du och Vega....hälsar Eva och Arrie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vega har fått en kompis här, så hon är riktigt nöjd! Jag har min ena syster med familj här så jag är lika glad :) kram

      Radera