onsdag 14 mars 2012

Sverige runt: dag 42

Dag 42: Jormlien-Stora Blåsjön, 17 km.
Etapp 3 är nu färdigskidad! Den har varit regnig, snöig och blåsig. Inte en enda dag med direkt bra väder. Knappt en dag med uppehållsväder. Inte en enda heldag i alla fall. Men vi klarade den :)
Totalt har jag nu skidat 535 km (plus många kilometer fram och tillbaka när jag gått dubbla vändor med pulkorna..)
4 etapper återstår, jag bara hoppas att de ska bjuda på bättre väder. Vädret är inte man kan styra över, så att hänga läpp över det hjälper inte. Jag hade stora förhoppningar om idag. När jag vaknade såg det nästan ut som om det skulle spricka upp och bli en strålande dag. Som ni säkert nu förstår blev det inte helt så. Jag hade uppehåll fram till klockan 13.00. Därefter började det kräksnöa och det gör det fortfarande. Skoterleden som jag skulle följa verkade helt ospårad. Så efter nån kilometer vek jag av ut på vägen istället, jag hade sen tänkt skida över Stor-Blåsjön. Den tanken fick jag också släppa som den är täckt av stora isblock. Fick senare höra att det var den senaste stormen som orsakat det. Säkert det i kombination med att den är reglerad tänker jag. Hade jag följt leden som jag tänkt hela vägen och sen åkt över sjön hade jag mest troligt inte tagit mig fram idag, kanske inte heller imorgon, för det är minst sagt kopiösa mängder snö som kommit. Skulle jag inte vara framme imorgon, skulle jag missa pappas födelsedag. Alltså var jag helt enkelt tvungen att komma fram idag. För pappas 60 årsdag vill jag ju inte missa. Julia kommer upp imorgon, vi ska bo tillsammans i en stuga här i Stora Blåsjön. Vilka lyxfasoner jag vant mig till, inomhus varje natt. Hur ska detta sluta?! ;) Det känns bra att ha en extra vilodag imorgon, för mina fötter är fortfarande inte helt glada. Det ena skavsåret ersätter det andra.
Nu hoppas jag att vädret ska stabilisera sig så att jag kan skida över Stekenjokk på fredag. Om vädret inte blir bättre så får jag dra om rutten lite. 44 m/s blåste det vid Stekenjokk häromnatten, alltså medelvinden! Helt sjukt och ett sådant väder vill jag inte hamna mitt i, nej, då är det nog bättre att göra en krok.
Inte en bild har jag tagit på hela dagen. Fanns inget direkt att fota kände jag. Klart, jag har ju världens vackraste som tursällskap. Så visst hade jag något att fotografera egentligen. Men nu blev det inte så.
 

2 kommentarer:

  1. Hoppas ni får några fina dagar tillsammans med din familj. Kram till er båda // Kersti

    SvaraRadera
  2. Ni är värda alla timmar ni kan få inomhus...turen är lång nog ändå...Ha det riktigt riktigt gott önskar jag och Arrie

    SvaraRadera