onsdag 19 november 2014

Liten sammanfattning

Hur fantastisk och underbar en tur än är så når man förr eller senare dess slut.

Tänkte göra en liten sammanfattning, en väldigt liten sådan, på en tur som för mig var väldigt stor.

Turen började i månadsskiftet april/maj. Då påbörjade jag en vandring från Trieste i nordöstra Italien till Monaco. Jag följde i huvudsak rutten Via-alpina, först den röda rutten och sedan den blå. Det blev en vandring genom alla åtta alpländer (Italien, Slovenien, Österrike, Tyskland, Schweiz, Lichtenstein, Frankrike och Monaco). När den delen av turen nådde sitt slutmål Monaco hade jag och hundarna vandrat i 151 dagar, 270 mil och totalt 180'000 höjdmeter. vår högsta punkt blev Rocciamelone, 3538 möh.

Större delen av den turen så vandrade jag ensam tillsammans med underbara Vega och Bounty. Men jag hade även sådan tur att några fina vänner kom ned och vandrade med mig. Mathilda kom och förgyllde min tur vid två tillfällen och Gustav vid ett och Nina.

Jag, Nina och hundarna fortsatte sedan turen genom att ta en färja över till Korsika för att vandra den populära och mytomsbundna GR20-leden som sträcker sig från Calenzana i norr till Conca i söder. På Korsika träffade vi 5 härliga killar som vi vandrade med under olika lång tid över ön.

Leden är ca 18 mil lång och tog oss 14 vandringsdagar inkl en topptursdag upp på Korsikas högst topp Monte Cintu, 2707 möh. Oftast var det minst 1000 höjdmeter att gå upp varje dag i rätt så krävande och brant terräng. Sagolikt vacker!

Tanken var att turen skulle ta slut där, men så blev det inte. Jag och Stepan som jag lärde känna på Korsika köpte cyklar när vi var i Clermont Ferrand och började att cykla norrut med obestämt mål. När vi avslutade den turen hade vi kommit till Nieuweschans som ligger på gränsen mellan Nederländerna och Tyskland. 20 cyklingsdagar var vi ute plus några dagars långa stopp i Lille och i Amsterdam. Det blev lite av en tidsresa för mig att komma tillbaka till den plats där jag tillbringade ett gymnasieår.
När det som blev vårt slutmål var nått så hade vi slingrat oss genom Frankrike, Belgien, Nederländerna för att tillsist besöka Tyskland. Ca 200 mil blev det totalt! En härlig och kravlös resa.

Vi tog tåget upp till Hamburg från Nieuweschans och dagen därpå så åkte jag vidare till Rostock varifrån jag tog färjan till Trelleborg och Stepan åkte vidare till Berlin. Framme i Trelleborg var det bara att hoppa på cykeln och cykla de 4 milen (blev längre då jag bara tog småvägar) upp till Malmö. Från Malmö tog jag tåget till Stockholm efter att ha mött upp Gustav och vi monterat isär min fina cykel tillsammans så att den skulle få plats i en cykelväska. Så nu är jag i Stockholm. Snart hemma! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar