lördag 22 mars 2014

Lill-Stensdalen-Stjänta-Gåsenstugorna-Vålåstugorna-leden till Lunndörren.


Lill-Stensdalen-Stjänta-Gåsenstugorna-Vålåstugorna-leden til Lunndörren.
Tältet är åter uppslaget. Älskar den känslan. När tältet står, liggunderlag och sovsäck är utrullade och alla prylar är på sin plats i tältet. Jag kan sitta och bara ta det lugnt och tänka tillbaka på dagen.

Natten till idag var blåsig. Vid tvåtiden på natten var jag tvungen att gå ut för att skotta bort snö som drivit in mellan inner- och ytterduken på tältet. Men sen vid sju på morgonen slutade det att blåsa. Så då var det bara att passa på att stiga upp och packa allt samman medan det var vindstilla. Kom igång att gå redan strax före klockan åtta. Det var tur att jag klev upp när jag gjorde det för jag hann inte gå mer än 30 min så kom vinden tillbaka. Hade motvind hela vägen till vindskyddet Stjänta.

Har aldrig gått i Lill-Stensdalen tidigare, den är verkligen vacker! Kommer absolut att göra det igen! Från Stjänta var det sen lagom mycket lutning uppåt fram till Gåsenstugorna. Sista biten är det sen nerför fram till själva stugorna. Så då kunde jag plocka av stighudarna och bara glida. Med det gällde att vara med lite granna för det var lite som att åka i en puckelpist.

I Gåsenstugorna stannade vi till för att luncha och vila lite innan vi fortsatte vidare i Härjångsdalen. Genom den dalgången hade vi vinden med oss. Det är dessutom i princip bara nedför och platt hela vägen från Gåsenstugorna till Vålåstugorna. Så lättsam åkning! Mycket barfläckar, så lite mer snö skulle inte skada! Men läget var inte heller akut dåligt.

Ca 30 km blev det skidat idag. Det har gått bra med fötter och kropp, säkert tack vara att det inte behövt kämpa genom en massa nysnö.

Att inte ha någon telefontäckning är en befrielse. Det hjälper till att vara här och nu när man inte har det!

Det blåser allt mer utanför tältet. Då är det extra mysigt att sitta i lä i tältet :)



























 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar