fredag 20 februari 2015

Vita bandet 2015

18/2-15
Om det gick tungt igår så vet jag inte vad jag ska säga om dagen. Föret det var helt bottenlöst så att jag sjönk ned till knäna med skidorna på. Att ta sig fram med pulka var  helt jävulskt tungt. Hundarna kämpade utav bara den utan pulka. Föret har varit allt annat än roligt för dem. När det inte var helt bottenlöst så att dem nästan drunknade så var det korta sträckor med bristande skare. Så både Vega och Alice har fått flera ytliga skärsår på sina ben. Men som dem kämpat!

På förmiddagen var det soligt och fint! Men under eftermiddagen blåste det upp. Snöröken/drevet som bildades var minst en halvmeter högre än mig. Självklart var det motvind, vilket jag tror är något av en regel när man är på tur? Lite leds blev jag allt, precis som om jag inte hade det tillräckligt tungt innan. Efter att ha gått i ca 3 timmar i vinden var det bara att ge upp. Hundarna, speciellt Vega, var helt igenisade. Det enda som klarat sig på dem var tassarna och ögonen tack vare tossor och glasögon. Overallerna var bara att ta av strax eter att jag startade imorse, de fungerar bara när hundarna är ovanför ytan av underlaget. När dem måste åla sig fram fylls dem med så mycket snö att det blir än tyngre för hundarna att ta sig fram. 

Så blött som jag har det just nu i tältet har jag aldrig någonsin haft det. Men det är heller inte så konstigt med två hundar som slängde sig in i tältet så snart som det stod på plats. Säkert hade de minst ett par kilo med snö och is på sina kroppar. 

Jag gjorde mitt bästa för att torka och plocka bort så mycket snö och is det bara var möjligt. Men det gick sådär.. 

Hundarna torkar så sakteligen och ser ut att vara rätt så nöjda med att vara inne i tältvärmen med vinden vinande utanför. Jag har bäddat ned dem för att dem inte ska frysa med så mycket av mina kläder som jag kunnat undvara. 

Det är inte direkt uppmuntrande att ha kämpat allt vad man kan för att se på GPS:en att vi bara har avancerat 3.24 km (fågelvägen) från gårdagens lägerplats. Den tyngst kilometern tog 4(!) timmar att gå. Inte mycket att göra åt det mer än att hoppas på bättre före imorgon! Inte en meter på hela dagen har hundarna kunnat gå med sin pulka.  










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar