fredag 1 juni 2012

Sverigerunt, cykel: dag 3

Dag 3: Luongasjoki-Merasjärvi, 69 km.

I går kväll hade jag det lättare att somna, (men boken är fortfarande lika bra;) men så blev jag väckt vid 01.00 eller om det var 02.00. Var så trött att jag knappt kommer ihåg det, men det var något som rasslade och prasslade utanför tältet. Det lät precis som om någon höll på att göra inbrott. Så jag öppnade försiktigt tältet, hjärtat slog snabbare. Mycket riktigt var det någon som höll på att bryta sig in i Vegas vagn. En RÄV! Den lyckades tom ta sig in i kärran, och lät sig inte skrämmas när jag sa -iväg!
Men när jag klev ur tältet sprang den sin väg. Jag kunde återgå till sovsäcken och ordningen var återställd.
Det är fortfarande nattkallt här uppe, frosten lägger sig som en vit matta på marken. Det gör att min sovsäck känns lite kall. Men med dunjacka och långkalsonger på blir temperaturen perfekt. I alla fall tills morgonen kommer och solen omvandlar tältet till en bastu. Jaja, det gör ju att jag inte sover bort dagen :)
Sommaren känns ganska långt borta, jag ska inte klaga på vädret. Men (bara ett litet..) det har fallit snö på oss idag också. Så kommer men nummer två, större delen av dagen har vi haft uppehållsväder och i stort sett vindstilla!

Idag har vi passerat odlingsgränsen och man börjar se stor skillnad på naturen omkring oss. Björkskogen har bytts ut till tallskog, det är inte lika många och stora myrar längre.

Det är skillnad på asfalt och asfalt la jag märke till idag. Väg 99 är ingen stor väg (tack för det!) och kvalitén på asfalten varierar, på gott och ont tänker jag. Att delar av vägen har dålig asfalt bidrar säkert till att färre rör sig längs den. Så luften förpestas inte av avgaser utan den känns frisk. Älskar att passera de myrområden som doftar pors (har jag iaf fått höra att det heter). Den söta doften som finns vid vissa myrar är kanske den doft jag gillar allra bäst. Däremot är det ganska


Älg kan också läggas till listan med djur vi sett under cyklingen nu. På en av myrarna vi passerade stod en älgko med kalv och betade.Även andra djur kan läggas till från och med idag, mygg och småkryp...



Där är räven inne i kärran


Vega gillar att chilla.

Längs vägen fanns en kallkälla, friskt och gott vatten

som man fick ta direkt ur näsan på älgen/renen




 

2 kommentarer:

  1. Hoppas ni inte fått för mkt snö.....hörde att det kanske var på väg...Skönt för Vega att slippa asfalten....den sliter på lederna.... Här var det kallt även i morse...ca 4 grader och regn...ibland hällregn....men men snart är det så varmt att man saknar dessa svala dagar... Sköt nu om Er ordentligt och jag hoppas ni slipper frysa...och att ni nu kan få i er riktigt god mat under den här resan... Kram till Er bägge och puss till Vega ifrån Arrie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft tur tror jag, det mesta av snön föll längre in i landet. Den snön vi har fått har försvunnit ungefär lika fort som den kommit.
      kram

      Radera