söndag 30 oktober 2011

stugtur vålådalen, lunndörrsstugan, vålåstugan dag 3.

Även denna morgon hade vi ordentlig sovmorgon och kom inte iväg förrän 10.40. Tredje och sista dagen gick vi mycket utanför lederna. Vi började med att gå upp på Vålåvalens topp 1067 möh, där blåste det rätt rejält. Därefter tog vi sikte på ett litet hus vid Kroktjärnsbäcken. Så efter att ha gått ner 300 höjdmeter stannade vi för lunch. Efter att ha gått en bit längs Kroktjärnsbäcken hittade vi gamla ledmarkeringar på träd i form av två röda sträck och ett vitt. Denna led var inte markerad överhuvudtaget på kartan, vilket kanske inte var så konstigt för någon stig såg vi knappt till. vi följde ändock dessa markeringar så gott det gick. För att sedan gå på kompassgång till Vålån. Framme vid Vålån väntade ett vad. Vålån var ca 30 meter bred på det stället och vattnet knädjupt. Så när vi kom över var det bara att byta kläder :)

Enligt kartan skulle det finnas en stig från den platsen. Men den syntes inte till. Vi såg några markeringar på några träd, men inte mer än så. Vi kom fram till att det skulle vara mer tidseffektivt att gå på kompassgång med gps:en, än att stanna upp var femtonde meter för att spana efter en ny markering. 3,5 kilometer gick vi i obanad terräng genom skogen, för att sedan komma på leden som går till Vålåfallet. Den följde vi sedan tillbaka till Vålådalen, 19 kilometer hade vi gått då. En sträcka som kändes lång efter en topp, två vadningar (det andra vadet gick över bruddan och var lite kortare än det första) och massa obanad terräng.

Hundarna har varit så duktiga hela turen, Vega som burit packning och Dixie som aldrig tidigare varit på stugtur. Både stortrivdes i alla fall!

vålåstugorna
Vålåstugorna.

Vålåvalen
Jag och Vega på väg uppför Vålåvalen.

Toppbild

Ett topphorn på toppen.

Kroktjärnsbäcken
Längs Kroktjärnbäcken.

älv

Så här ser man ut efter ett vad. NB plastpåsar i skorna ;) Hornet hittade vi i skogen, 10 taggar hade det.