söndag 2 augusti 2015

1/8-15 Stora Hindersöharun-Pitkakari, 61 km

Havspaddlarnas blå band: dag 79

Igår när jag kom fram till Hindersöharun hade det börjat att skymma. På den lilla ön såg jag någonting som var vitt och mörkt. Först trodde jag att det var en stor fågel som satt på en sten. När, vad jag trodde var fågeln, fick syn på mig reste den sitt huvud och jag fick se att det var ett hjortdjur. Det måste vara ett rådjur tänkte jag. I morse när jag klev ut ur tältet fick jag se vad det egentligen sett igår. Det var inget rådjur, det var en ren. På den lilla lilla ön fanns inte bara en ren utan jag kunde räkna dom till minst 20 renar av olika ålder. Jag ringde polisen som skulle kontakta samebyn.

I härlig motvind började jag att paddla i morse. En nord, nordostlig vind som jag hade emot mig hela dagen. Prognosen hade lovat 5-6 m/s, vilket helt säkert stämde, samt uppehållsväder. Regnskurarna har dock avslöt varandra under hela dagen. Duggregn och skyfall om vartannat.

När jag kom till Båtöharun fick jag se ytterligare ett par renar, en vaja med kalv.

Jag tog sikte på Rånöns sydspets. Vägen dit blev tung då det tog i att blåsa ännu mer. Ganska stora vågor hann bildas och göra det småbersvärligt för mig. Men så snart jag kom fram till Rånön blev det mycket lättre att ta sig fram då jag fick lä av öarna Berghamn och Hastaskäret när jag paddlade på deras sydsida. Det var inte lika skyddat till Vitgrundet sen. Vinden fick jag kämpa emot men där hann aldrig större vågor bildas. Jag stannade på Vitgrundet och åt lunch. Jag hade turen att få en regnfri sådan!

Jag paddlade upp till Halsöns nordspets och vidare till Hällskär på Seskarö. När jag sen paddlade under bron mellan Seskarö och Kuustitiipuri kände jag inget annat än att nu är målgången nära. Jag kan nästan se den härifrån. Overkligt men sant.

Jag tänkte slå läger på sydänden av Pitkakari. En idé som bara var att släppa efter att jag varit iland och sett att det bara var blött och eländig terräng. Jag paddlade upp till den norra sidan istället och där fann jag till min stora glädje en riktigt bra plats!