onsdag 15 augusti 2012

Sverigerunt, cykeldelen: Dag 78

Dag 78: Tistedalen-Langvann, Römskog kommune, 82 km.

Det har varit en varm och solig dag. Jag följer visst ett cykelsår som heter "Villmarksveien 9" och det känns lite så när man cyklar här. Att det är "vildmark". Jag har cyklat genom skogar som känns riktigt djupa och gamla, längs med bäckar, älvar och sjöar, förbi myrar, men också genom så byar med åkermarker. Det har varit rätt så varierad natur med andra ord. Väg 21 som jag följer är en relativt stor väg, men den verkar inte vara särskilt trafikerad, jag har inte mött nämnvärt många fordon i alla fall :)

Hav i all ära, men jag tror att man måste vara uppväxt vid det på något sätt för att ha en speciell känsla för det. Jag tycker att det är otroligt vackert längs med havet, att det är väldigt maffigt osv. Men den där speciella känslan infinner sig inte där för mig. Men det gjorde den idag när jag kom till dessa skogar och myrar i "halv-fjällmiljö". Jag blev så lycklig på ett alldeles eget sätt och fy så jag började längta efter att fjällvandra. Hoppas att det blir en vacker höst så att jag kan vandra mycket hemma i Jämtland!

Det har varit väldigt kuperat större delen av dagen, bland annat skulle vi upp för en kilometer lång backe med 10 % lutning. Det var tungt. Jag var tvungen att leda cykeln hela vägen upp. Men väl på toppen väntade mååånga kilometer nedför. Först var det en massa skog jag skulle igenom, omöjligt att finna en bra lägerplats, men precis efter att jag kommit in i Römskog kommune gick vägen mellan två sjöar. Där hittade den perfekta lägerplatsen vid en av dem! Så efter att jag slagit upp tältet satt jag ute och rensade/tvättade kantarellerna jag plockade under förmiddagen samtidigt som jag tittade ut över sjön som inte hade en endaste krusning på sig, helt spegelblank med andra ord! Till middag blev det smörstekta kantareller och sparrisrisotto, mycket gott! :)

På kvällen hade jag däremot svårt att göra något alls i tältet, min pannlampa har bestämt sig för att ge upp. Hoppas på att hitta en ny i nästa samhälle jag kommer till (och att ett nytt samhälle kommer i det närmaste..)








 

1 kommentar:

  1. Trävligt at du fant Villmarksveien gjennom østre del av Østfold vakker. Selvom Østfold er et lite fylke er det faktisk store variasjoner også her. Ikke engang alle som bor i Østfold er klare over det. Det blir ekstra spesielt å oppleve alt fra sykkel siden naturen er så nær. Godt at trafikken var liten slik at Vega kunne springe ved siden. Vega ser så snill og klok ut. Hun ser så "gullig" og kramgo ut. En trofast følgesvenn, over alt !

    SvaraRadera