torsdag 2 augusti 2012

Sverigerunt, cykeldelen: Dag 66

Dag 66: Degeberga sommarby-Abbekås, 95 km

Vi vaknade upp till en helt strålande dag. Bästa sättet att starta dagen på var således att gå ner till havet för att ta ett dopp. Inte en människa såg vi till på den kilometerlånga stranden. När vi väl kom i vattnet förstod vi varför, det var totalt iskallt. Inte ens Vega ville ner i det..  Jag var den enda av oss som doppade sig ;)

Vi cyklade sedan längs småvägar samt riksväg  118 och 9 till Kivik. Min bild av att Skåne skulle vara ett helt platt landskap fick ändras redan i Brösarp. Fy katten vilka backar vi skulle upp och nedför. Helt galet kuperat och motvind på det. En hård start med andra ord. Riksvägarna här nere är inte heller så roliga att cykla längs. Där vi var fanns ingen vägren och absolut ingen gång- och cykelbana. Bilarna kör sjukt fort och vill helst fram så fort som möjligt. Den som tror att en familj som är på semester med husvagn har tid och kan ta det lugnt har fel. De bara svischar förbi vare sig det kommer mötande bilar/lastbilar eller inte. Blir det för trångt, vilket det alltid blir, slänger de sig bara på signalhornet och tänker förmodligen att det ska lösa problemet... Självklart kör majoriteten bra, men efter ca 5 sådana omkörningar känns det inte så roligt.

I Kivik åkte vi ut till Musteriet, där gick vi in i shoppen och hadlade några olika drycker samt en flaska äppelcider ned fläderblom. Efter Kivik väntade ytterligare några helt galna uppförsbackar.

Vi har precis som igår kört igenom mysiga skogar, idylliska samhällen och stora åkerfält, men idag kan vi även lägga till havet. Bitvis har vi cyklat helt längs med havet. Det är något visst med havet.

Efter ca 80 km var vi framme i Ystad. Det är slutet av cykelspåret längs ostkusten. Så det är nu det vänder :) Eller inte riktigt än, men imorgon så! Känns konstigt men väldigt bra! På slutet har allt verkligen flutit på bra. Vi firade med att gå på restaurang och äta innan vi cyklade ytterligare ca 15 km till en plats helt längs med havet där vi slog upp tältet. Så kanske att det blir ett morgondopp även imorgon! :)