söndag 12 augusti 2012

Sverigerunt, cykeldelen: Dag 76

Dag 76: Brastad-Hessland, 75 km.

Dag nummer två på raken med strålande solsken!
Jag cyklade till Brodalen och vidare till Hallinden där jag vek av från väg 162 och anslöt till väg 171. Där började det bli väldigt kuperat. Det var flera långa backar att ta sig uppför innan vi nådde Gistad och det började gå utför igen till Skärholmen. Efter det har vi följt, precis som många andra, kustvägen. Man bör nog kanske undvika den vägen om helgerna, i alla fall om man sitter på en cykel. Den är väldigt vacker, så det är inte det, det är bara det att den är väldigt smal.
Framme i Hamburgsund blev det en lång och härlig paus i solen. Jag satt i en park och läste samt åt vattenmelon medan jag väntade på Per Blomstrand. Per och jag gick på folkhögskola tillsammans under mitt andra år på folkis. Det var väldigt roligt att ses igen! Vi gick till Pipers och åt glass. Glass är alltid gott, men smakar ännu bättre en dag som denna! Jag har inte haft ett endaste litet moln på himlen under hela dagen! :)

Sen cyklade vi vidare till Fjällbacka och sedan Grebbestad. Två mysiga små ställen som turister bara bara verkar att älska. Det var pittoreskt och vackert, men jag tror inte att det där med massa semesterfirare på samma ställe riktigt är min grej. Jag tog dock tid på mig att se mig omkring på båda ställena.

I somras fick de klart den nya E6:an som går mellan Tanumshede och Strömstad (kanske längre? men det vet jag inget om och gör mig just nu detsamma..) Det gjorde att jag kunde cykla på den gamla E6:an efter att jag lämnat det lilla samhället Sannäst- Bred och fin samt jättelite trafik, perfekt! Där började landskapet dessutom att bli mer platt igen, för annars har det varit väldigt backigt idag.

Lite beroende på hur vädret blir så blir morgondagen mest troligt den sista jag cyklar i Sverige, Efter Svinesund kommer jag att cykla på den norska sidan längs den svenska gränsen tills jag kommer tillbaka till Grövelsjön. Jag ska också till Sveriges västligatse landfasta punkt imorgon :)




 

1 kommentar:

  1. Vi skal følge med Lina ! Hilsen norrbaggarna på Svinesundsbroen 13 august 2012. Hils hunden, din trofaste venn !

    SvaraRadera