torsdag 30 april 2015

27/4-15 Fältjägarstugan-S om Tänndalen

27/4-15 Fältjägarstugan-S om Tänndalen 
Dag 67

Att få vakna av ljuset från en strålande vacker soluppgång det är lycka! En bättre start än så på en dag finns kanske inte. 

Det var extremt hårt och snabbt före idag. Hela dagen! Solen har skinit och värmt hela dagen. Hela dagen har varit perfekt. Så perfekt att jag aldrig ville att den skulle ta slut. 

Dagen börjades med nedförsbackar som jag ett tag misstänkte skulle bli min död. Jag kom inte många hundra meter innan jag drog min första vurpa och sen inte många hundra till innan jag drog min andra.. Men jäkligt härligt var det. Inte att ramla, men få upp hög fart så det kittlade i magen :) Efter alla nedförsbackar väntar uppförsbackar. Så även idag. Så då blev det till att pinna på upp till vindskyddet Svaletjakke. Där vände det och gick utför igen. Sista biten av den utförskörningen, till Klinken, var jag tvungen att koppla lös fantastiske Girwim. Det blev lite för brant och lite för smalt i skogen. Det var fortfarande isigt så det gick fort nog (för fort...) ändå. Vilken duktig kille han är. Lyssnade klockrent på alla kommandon och sa jag inget stannade han för att vänta in mig. Vega köttade på nerför backarna på samma sätt som hon alltid gör.. 

Bron över Ljusnan var lite småläskig. Eller inte själva bron men på och avfarten. Jag skidade upp mot Klasberget och körde sen på oledat till Ösjösjön. Det är så underbart att skida i obanad terräng! Speciellt när föret är så som det var idag, då man kan åka och gå överallt! 

Jättemånga pauser har jag tagit idag och alla har dom varit längre. Gäller att passa på att njuta när vädret är så som det är. Vid Svalåtjärn stannade jag och hundarna ett par timmar i det ljuvliga vädret. Allt tre njöt vi till fullo! Samtidigt som jag kom dit kom ett par som har stuga i Bruksvallarna dit. Väldigt trevligt att luncha tillsammans med dom! 

Efter den härliga pausen kunde jag skida vidare i mina långkalsonger och sportbh ner till Tänndalen. Även i nån av dom backarna släppte jag Girwim och även nu skötte han sig exemplariskt! Det gick bra att åka ner för alla backar utom en. I den drog jag en riktig fetvurpa. I slutet av en brant isig passage var det barmark. Det tog tvärstopp. Jag flög och landade i en vattenpöl. Typiskt dåligt. Fyllde höger pjäxa med vatten och blev tämligen blöt över hela kroppen och skrubbade både armar och ben.. Men det gick rätt så bra trots allt. 

Från Tänndalen måste man ta sig över ett vattendrag och en sjö. Jag litade inte på nån av dessa isar så jag kopplade lös pulkan åkte försiktigt över is för is medan jag slog med staven för att få ett hum om hållbarheten. Sen åkte jag tillbak för att hämta hundar och pulkor. Det gick bra, alla kom vi över hela och torra. Sen skidade jag upp för backen till ledkorsningen vid Svanåstugan och slog upp tältet på en tältplats i världsklass! 
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar