torsdag 6 februari 2014

Årets långvandring


Nu har vi kommit en bra bit in i det nya året. Hittills har det varit rätt så tyst från mig om vilka årets tänkta turer är. Men nu är det helt bestämt vilken årets långvandring blir, nämligen Appalachian National Scenic Trail, USA.

Idag fick jag ett 6 månaders turistvisum beviljat. Så jag är EXTREMT glad J

Appalchian Trail är en 2,183.3 miles (ungefär 350 mil) lång markerad vandringsled i östra USA som sträcker sig från Springer Mountains, Georgia upp till Mount Katahdin, (Baxter state park) Maine.  Totalt går den genom 14 delstater (Georgia, North Carolina, Tennessee, Virginia, West Virginia, Maryland, Pennsylvania, New Jersey, New York, Connecticut, Massachusetts, Vermont, New Hampshire och Maine).

Huvuddelen av leden går genom ”vildmark”, men man passerar också städer och landsbygder. Så mat behöver man sällan bära för många dagar i stöten. Terrängen varier, men det mest typiska är skogslandskap, därför kallas Appalachian Trail ofta för ”the green tunnel”. Men man kommer också upp och vandrar över trädgränsen. Ledens högsta punkt är Clingmans Dome, Smokey Mountains, 6,643 ft (2,025 möh).

Jag räknar med att det ska ta 6 månader att göra en så kallad ”thru-hike”, alltså att gå hela sträckan.

Jag kommer att ta alla tre hundarna med mig på denna vandring. Hundar är däremot förbjudna i två av nationalparkerna. Har redan varit i kontakt med en kennel som kommer att komma ut och hämta dem och ta hand om dem medan jag går igenom dessa parker.

Man går genom 8 nationalskogar, 6 nationalparker och flertalet naturreservat. I stort sett hela sträckan går genom olika grad skyddad natur.


 

10 kommentarer:

  1. Liker liker liker!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maren, jag hoppas att det kan falla sig så bra att du skulle kunna och möta upp i sommar! Skulle verkligen vara helt fantastiskt att få vandra med dig en längre eller kortare stund! :)

      Radera
  2. Vad coolt :) ser fram emot att följa din resa.
    När åker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tror att det är en speciell vandring, helt olik det jag gjort tidigare :)
      Runt första april åker jag, så det börjar på att närma sig, så nu väntar en del förberedelser :)

      Radera
  3. Vad glad jag blev när jag snubblade på din blogg! Jag älskar att vara ute på tur, och ser fram emot att läsa om dina äventyr! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! :) Finns verkligen inget som slår livet på tur!

      Radera
  4. Ska verkligen bli roligt att följa dig igen!! Älskar det och jag blir så inspirerad av dig! :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Så otroligt trist att du inte kunde vandra AT förra året, hoppas det blir av någon gång!
    Jag börjar planera inför min AT-tur och tänkte höra med dig hur man lättast ansöker om visum? Jag vet att jag självklart kan googla, men tänker att det är lättare att höra från någon som faktiskt ansökt, OCH fått det beviljat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      När man väl söker får man en lista med saker som måste vara med till ambassaden. Sen är det bra att ha med en vandringsplan, med stater och platser. Du ska kunna bevisa att du kan försörja dig, kan vara bra om en förälder eller liknande kan skriva ett brev där den intygar att den backar upp om det behövs också!

      Radera