lördag 7 juli 2012

Sverigerunt, cykeldelen: Dag 38-39

Dag 38: Älandsbro-Söråker, 39 km.

Vi startade dagen med en 4,5 km lång uppförsbacke i gassande sol. Sen var det bara en lång utförsbacke till Härnösand där vi fick stanna till för att fixa Davids cykelkärra. Båda backdäcken var han tvungen att byta. För en som kan går det snabbt, jag som aldrig haft en punktering skulle det förmodligen ta lite längre tid för..

Efter Härnösand bestämde vi oss för att följa E4:an för att spara tid. Ca 30 km följde vi den. (Första kilometerna har en parallell cykelväg ) Det är inte alls roligt att cykla längs E4:an, men denna sträcka hade åtminstone inga vajerräcken på sidan av vägen utan bara ett mitträcke. Sen så hade den en väggren så det gick rätt så bra. Jag och David kollar lite på husbussar, vi funderar på att skaffa en till hösten. En av den som vi tänkt kolla på passerade oss och stannade precis där cykelvägen slutade och vi skulle ut på själva E4:an. Vi stannade därför upp för att prata med ägaren och passa på att ta en titt inne i den. Ett trevligt sammanträffande.

Framme i Söråker stannade vi på Lundstams där Gunnar Nilsson har kontakter. Där parkerade vi cyklarna för natten. Vi åkte ut tillsammans ut med Gunnar till Åstön där han, Kersti, hundarna och katten hade husvagnen uppställd. Så perfekt att de var just där nu när vi passerade! Campingen där längst ute på udden kan jag verkligen rekommendera. Den ligger supervackert till! Ett av de vackraste campinglägena jag sett.

Vi hade en supertrevlig kväll! Många skratt, samtal och god mat samt dryck. En favorit i repris i husvagnen där jag också blev bjuden på middag under skiddelen av turen! :) 25 februari passerade jag Kallsedet där de då hade husvagnen. Hemmagjord pizza, mums!

Ett stort tack till er Gunnar och Kersti för allt ni gör för oss under vår tur! Era generösa gåvor hjälper verkligen till under turen! Tusen tack, jag uppskattar verkligen ert stöd. Både jag och David (och Vega så klart) är så glada att vi fick träffa er nu :) En hälsning från David: "It was our pleasure to be with you and meet you. You know how to help the people who are travelling around."

Dag 39: Söråker-Sundsvall, 48km.

Jag började dagen med ett topp i havet. Bättre start på en dag med vackert väder kan man knappast få! :) Jag badade även igår, det gjorde Vega med. Hon verkar att älska att simma efter pinnar och andra saker. Vi tog det sedan lugnt hela förmiddagen, satt i solen och bara hade det trevligt! Vi blev sedan tillbakaskjutsade till Söråker och cyklarna. I 13-tidensatt vi åter på cyklarna och började trampa. Vi kom tillbaka på cykelspåret i Stavreviken och följde det därefter. På nån plats i Timrå kändes det nästan som om man lämnat Sverige. Solen stekte rejält (minst 25 grader varmt i skuggan), vägen var smal och ringlade sig uppför en backe och hade hus på båda sidor, havet syntes nere på vår vänstra sida, mycket växtlighet. Jättevackert! I Timrå mötte vi en tysk långfärdscyklist. Han (precis som polacken vi mötte häromdagen) visste inte om att cykelspåret finns, så även han hade mest följt E4:an. Som han var på väg norrut och vi ska söderut så skar vi ut de kartblad från vårt häfte "cykelspåret längs ostkusten" som vi redan avverkat.
Känns som jag fått så mycket av så många under den här turen, jag tänker inte på materialistiska saker (som jag också fått mycket av ch är tacksam över), utan det är så många människor som gett så mycket av sig själva. Jag hoppas på att kunna göra detsamma.

I Sundsvall stannade vi upp och kollade lite på själva staden. Varken jag eller David har målet att komma så långt eller snabbt som möjligt på en dag. För mig är upplevelserna det viktiga. Sträcka och tid är bara siffror, inget man bär med sig. Men det är intryck. Mycket folk var det hursomhelst i Sundsvall som det är Gatufesten just den här helgen. Vi cyklade ut ur staden och stannade på campingen 4 km söder om stan, som vi insåg att det skulle bli svårt att hitta något annat bra ställe för tältet på. På kartan är det bebyggelse överallt den här sträckan, då kan det vara svårt att hitta en skogsdunge för tältet.