onsdag 4 juli 2012

Sverigerunt, cykeldelen: Dag 37

Dag 37: Docksta-Älandsbro, 79 km.

Gårdagens backar kändes idag i benen. Det trots att jag gick ner till vattnet och kylde dem det första jag gjorde när jag kom fram till gårdagens lägerplats. Mellan Docksta och Ullånger följde vi E4:an. Efter den sträckan blev det bra igen, uppvärmning var allt som krävdes :)
Höga kusten är verkligen vackert! (Och kuperat... men kanske är det just det som är charmen?)
Efter Ullånger väntade många backar. Men det var inte så farligt som igår. Nu hade vi asfalt på de "värsta" sträckorna och det gör mycket.

Jag ramlade av cykeln för första gången idag då jag blev skrämd av en orm. Den låg förvisso bara där på vägen (överkörd), men jag kunde inte hjälpa att jag började vingla och hamnade utanför vägbanan. Där bar det helt enkelt inte och därför välte jag. Det var i en av alla uppförsbackar så farten var så låg att jag inte fick en endaste liten skråma. Vad som kommer att ske när/om jag får se en levande vet jag inte. Förmodligen kommer jag att svimma, minst.

I Nora stannade vi och åt lunch, där träffade vi en väldigt trevlig italienare. Han reser omkring i en Fiat som han gjort om så att han har matlagnings-, och övernattningsmöjligheter i den. Vi hade ett långt och intressant samtal med honom om lite av varje. Han har i alla fall nu när han gått i pension gått tillbaka till sin ungdom och fortsätter de resor han påbörjade då. Ikväll ska vi avnjuta en flaska vin som han gav, känns väldigt speciellt som den är gjord på druvor från hans familjs vingård.

I Nora var David dessutom tvungen att laga en punktering på kärrans ena hjul. Det var tyvärr inte bara slangen som var trasig utan det var också ett ganska stort hål i själva däcket. Så imorgon blir det till att skaffa nytt.

Vi cyklade över höga kustenbron, oturligt nog höll de på med vägarbete där idag så ena vägbanan var avstängd. Det var med andra ord väldigt trångt när lastbilar körde om oss. Det gick inte att cykla då, att stanna och vänta var enda möjligheten. Vacker utsikt hade vi!

Även idag har vi cyklat efter grusväg. Mellan Utansjö och Vålånger. Där fick Vega springa lös, tror hon gillade att få sträcka ut ordentligt.

Många vackra platser har vi cyklat förbi idag, och i det väder vi haft blev det vackra ännu vackrare. Vi hade turen att få slå upp tältet på en nedlagd camping. Så nu sitter jag här med ett glas vin i handen och tittar ut på fjärden och väntar på att maten ska bli klar. Idylliskt! Underbart! Lycka!