onsdag 25 april 2012

Sverige runt: dag 82-84

Dag 82: Abisko
Min depålåda som är skickad till STF Abisko har inte kommit än, företaget som ska köra ut det har bara körningar hit ut på tisdagar och torsdagar. Så då är det bara till att vänta :)

Dag 83: Abisko
Idag har det varit som julafton! Min depålåda har kommit! Utöver det som jag packat i den innan jag åkte så hade Julia och pappa fyllt upp den med massa gott! Julia hade gjort i ordning massa choklad! Hon hade smält mjölkchoklad som hon blandade med bitar av dumle samt pistage-, och jordnötter. Det är bara så gott! Pannkaksmix var också med. En hel brie och digestivekex. Kexchoklad och en påse fylld av mina favvo lösviktsgodisar! Känns lite som min familj vet vad jag gillar. Tack!

I vandrarhemmet så har jag träffat på flera trevliga människor, det är som jag sagt tidigare det bästa med att bo inne, man träffar så mycket trevligt folk. 

Två tursällskap som går "Norge på langs" med två i varje lag är också här nu. Henrik och Håkon,  http://trelangsnorge.com/ och Line och Idun bautingpaalangs.blogspot.se. De går helt från Lindesnes och ska upp till Nordkap. Ibland känns det som om världen är bra liten, när jag var på Svalbard förra våren med fjell og bre, hyrde vi hundar där. Jag, Maja, Are och Sigurd var i samma tältlag och vi hade hunden André. Gissa vem jag mötte här?! Jo, ingen mindre än just André/Andie, han går Norge på langs tillsammans med Henrik och Håkon, tillsammans är de "prinsen, charmören och hjälten"! Min pulka har gått väldigt trögt de senaste milen, och tack vara dem vet nu vet jag nu vad det beror på. Medarna är alldeles för repiga. Men inte nu längre! Jag fick ett par nya av "prinsen, charmören och hjälten"! Tack snälla ni! Så imorgon kommer det nog gå av bara farten som jag la ner en stor del av dagen till att fixa mina skidor, nu är de invallade!

Maja kom ikväll tillsammans med sin lilla valp Lykke, så from imorgon har jag tursällskap! Ska bli riktigt kul!







Dag 84-Abisko-Giepmásnjárg, 27km.
Som sagt här ovan har jag haft tursällskap idag, men inte bara av Maja och Lykke. Fram till lunch gick en radioreporter med oss också, Magdalena från Fjällradio! i SR P1. Det kommer att sändas någon gång i sommar. Trevligt med sällskap! Men det är lite annorlunda att gå i grupp mot att gå ensam. Majas valp är bara 2,5 månad, så han har fått växla mellan att springa bredvid och att åka i pulkan. Hur söt som helst! Så nu är jag valpsjuk. Vega verkar gilla den lilla rackaren:) Att få en valp att sitta still är däremot inte helt lätt. Men bitvis gick det riktigt bra!
Vega har visat upp hur stor och stark hon har blivit. Hon och Maja bytte pulkor så idag har Vega dragit nånstans mellan 30 och 40 kilo. Hon är bäst!
Det har varit helt platt hela dagen, som vår går längs Torneträsk österut. 27 km har vi gått och har ungefär lika långt kvar att gå innan vi ska vika av från vattnet!
Igår gruvade jag mig lite över hur vädret skulle bli, plusgrader och nederbörd var utlovat. Men så blev det inte. Långt ifrån. Det var lite moln i morse, men från lunch och framåt har det varit helt blå himmel och vindstilla har vi haft det hela dagen. FANTASTISKT!
Många vackra fjälltoppar och formationer har vi sett på håll från sjön, som förövrigt var torr och fin att gå på, Lapporten och Njullá för att nämna två.

Sara, (SuperSnällaSilverSara) idag har jag och Maja tagit Rulle-vitsarna ett steg längre. Vi har omvandlat dem till den kvinnliga versionen, Ulle. Dem skulle du gilla ;) Sen så älskade jag ditt sms igår, både jag och Maja skrattade oss halvt ihjäl! Men en sak undrar vi båda, varför har du gett oss fel nummer. Både jag och Maestro har hållit på och höra av oss till fel människor.. :*








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar