onsdag 28 december 2011

Toss- och vanttillverkning, Dagmar och skidåkning.

Dan före doppareda'n åkte jag in till klättermusens butik i Åre för att köpa skalplagg. Hade hittat både jacka och byxor på deras utförsäljningssida på internet. Så halva priset fick jag dem för :) Plaggen jag köpte var Brede och Freke.

Några dagar jul var jag till BJM's utförsäljningsställe i Undersåker. Där köpte jag flera stuvbitar av Bretex och symateriel som jag sytt tossor av till hundarna.

hundtossor
Vega och Dixie med tossor.
På juldagen slog Dagmar till med fullkraft, det gjorde att skidföret som varit helt toppen vart som bortblåst. Så när jag var ute och skidade på annandagen, låg det pinnar och grenar överallt som lossnat från träden, dessutom låg inte mindre än 5 träd över min vanliga skidväg. Sen så har grus kommit fram på sina ställen, vilket jag inte först såg som jag skidade på kvällen i mörkret. Min nya pannlampa fungerar rätt så bra, men smågrus i snön lyser den inte upp :)

skida hund
Skidar i mörkret.
skida träd
Några träd kunde man gå under, andra över och vissa runt.
Drar pulkan lastad med bildäck varje gång jag skidar nu. Tycker det går bra, sen har jag fin draghjälp av Vega. Det är lite synd att Vega och Dixie är så olika i steget. Vega är lite piggare och snabbare om man så säger. För att det inte ska bli så struligt får Dixie därför springa lös. Vilket kan vara nog så jobbigt enligt henne ;)

Den 27 december, alltså igår, kom stormen tillbaka. Det var förövrigt min första lediga dag från jobbet på över en vecka. Då var det alltså bara att passa på att vara ute. Jag övade på att sätta upp tältet i storm, vilket gick bra. Men att bygga en igloo gick inte riktigt lika bra. Eller det gick bra fram tills att hundarna kom på att de skulle "hjälpa till". De tyckte nog att det var skönare att vara inne i min lilla koja, som där var vindstilla. Dixie fick snilleblixten att börja rulla sig därinne, för att sedan trycka sig mot väggarna. Resultatet blev att ena sidan revs. När jag klev över muren för att lägga upp snöklossarna igen, tyckte nog Vega att det såg ut att vara roligare på andra sidan (alltså utsidan). Hon hoppar därför över muren, men inte tillräckligt högt och river då en sida hon också. Då vart jag leds och gav upp igloobyggandet. Gick in och fortsatte att sticka istället, håller på med ett par som jag ska maskintova. Det blir varmt och gott till turen :)



 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar