söndag 4 september 2011

Dag 5-8 -->Sandnessjöen

Dag 5.
På färjan till Vassdalsvik satt jag och pratade med en man, Öivind. Efter att jag kommit av färjan och cyklat 7 km träffade jag på samma man igen. Han bjöd hem mig till sig. Så i natt får jag sova i en säng och jag har duschat, lyx!

Tack Öivind för din gästfrihet och trevligt sällskap!

bouvier des flandres

Dag 6.

Så här kan det se ut när vi cyklar :)

så ser det ut när man cyklar

Cyklade bort till nästa färjeläge på Melöy, Foröy där fick jag

vänta i solen i 2 timmar, härligt!

Foröy färjeläge,  lunchpaus

Lunch på Foröy färjeläge

Även denna plats hade några dryga uppförsbackar.. Färjan från Foröy gick till Ågskaret, en kort tur på 10 min. Sen cyklade jag till Jektvik varifrån jag tog färjan till Kilboghamn.

cykel, färja, hund

Så här kan det se ut när man åker färja.

Har nu cyklat 53 kilometer i väldigt varierad terräng. Tror förresten inte att det är tänkt att man ska komma från det håll jag gör, för de två tunnlarna jag åkt igenom, den ena 3,2 km lång fanns det inga skyltar om från mitt håll, bara från det andra.

straumdaltunnelen

Detta kan inte sägas tillräckligt många gånger, det är så vackert! Och vilken dag jag haft, massa solsken! Lite varmt att cykla i.. har varit så kallat bsb-väder= bara sportbh väder.

cykeltur med hund, rastplats

Lycka är att se en sådan skylt när man gått ett långt stycke uppför

Cyklade vidare från Kilboghamn mot Nesna i 8 km, (eller okej, vi gick mest för det var så mycket uppför). Jag var livrädd hela natten för jag fick för mig att det fanns massa möss på min lägerplats (erkänner såg inte en enda) eftersom det var så högt gräs där. Tyckte jag hörde att det krafsade hela natten. Men det var mest troligt bara vinden som spelade mig ett spratt.

tältliv

Totalt blev det 61 km cyklat idag.

Dag 7.
Vaknade upp i ett strålande väder, blå himmel och sol! Vega ville ha en vilodag så hon fick åka i kärran de första 15 km. Sen kom vi till en backe, då gick vi tillsammans. Vega fick gå/jogga (jogga 5 km) 17 km idag resten av tiden har hon legat och myst. Hon verkar trivas bra där bak J

cykelkärra för hund, långtur med hund

Själv har jag slitit som ett djur idag. Inget skämt! De första 53 km var i motvind så pass starkt att jag inte tog mig framåt ens i nedförsbackarna om jag inte trampade.. I min tanke skulle allt bli bra efter det, eftersom jag då skulle vara på andra sidan av Sjona-fjorden som jag rundade. Men efter bara ett par kilometer kom en uppförsbacke, en väldigt brant sådan. Och jag trodde att den skulle vara i 3 km för det stod en skylt om det vid foten av backen. Men det var bara platt i 500 m, sen kom en lång backe till (minst tre kilometer)och en kilometer av den var lika brant! Lösgående kor och får hade jag sällskap av uppför denna låna backe. Spännande tyckte Vegis.
längs norska vägar
                    Jag flyttar mig inte....

Nyfiken!

Vi kom från andra hållet, brant uppför i 3 kilometer

Totalt 6 kilometer med tunnlar har jag cyklat igenom idag.

Men jag ska inte klaga för solen har värmt gott! Även vindarna var varme så även idag har jag kunnat cykla i bara sportbh.

Har varit svårt att få tag i vatten denna etapp, de flesta bäckar och vattendrag har varit helt torra. Och inga större (eller ens några alls) samhällen har jag passerat, jag som hoppades på att kunna gå på någon matbutik, men men än är det ingen kris J

dricksvatten, drikkevann

Äntligen en skylt om vatten!

Har slagit läger vid en rastplats, hann precis få upp tältet så kom regnet och starka vindkast, men tältet är gott förseglat så det ska nog gå bra. Enligt prognosen ska det vara regn nu ett tag framöver. (jag tänker en svordom, kanske flera). Så det verkar inte som om att jag kommer att kunna ta mig upp på de syv söstre. Imorgon hoppas jag på att kunna ta mig till Sandnessjöen, har ca 5 mil dit. Där ska jag köpa fler sockar till Vega och ordna däcket på vagnen.

Idag till middag lyxade jag med nystekt bröd. Jag har några påsar med mjölblandning jag gjorde iordning innan jag åkte, som jag bara tillsätter vatten i och sen blandar gott för att sedan steka på trangiakökets stekpanna. Gott!
matlagning, stormkök, trangiakök, bröd

Ja! Jag hade lite sylt kvar. Gott blev ännu godare!

Nu ska jag krypa ner i sovsäcken, Vega sover redan.

Dag 8.
Vaknade redan i 7-tiden så idag kom jag iväg tidigt. Igår kväll hade jag inte stora förhoppningar om vädret, prognosen såg inte allt för lovande ut. Men som tur var hade prognosen fel! Uppehållsväder!

längs vägen

Utsikt från tältet denna morgon.

De nyfikna fåren från igår, hälsade mig och Vega god morgon, de gick helt fram till oss båda.

Vega fick sitta i kärran nu på morgonen helt fram till färjan, som vi hann med precis. Nu snackar vi om på minuten, de skulle just till att åka men väntade in mig J jag kom 9.30 och det var precis när färjan gick. Så nu sitter jag på färjan mellan Nesna och Levång där jag är framme ca 10.00. Då hoppas jag på att hitta en bensinstation.

Det var 17 kilometer till färjeläget från min lägerplats, jag kan lova att jag var glad över att jag kämpade mig upp för alla backar igår, för dagen fick startas med en nästan 6 kilometer lång nedförsbacke!

styrväska cykel
Tyvärr var det vägarbete denna sträcka....

I nuläget är jag en del skärrad, stötte på ett dött får längs vägen, eller den var inne i en hage. Jag knackade därför på hos en som bodde i närheten. Det borde finnas bestämmelser för att alla som har djur längs vägen ska ha skyltar uppsatta med kontaktuppgifter till djurens ägare.

**********************************************************************************

Från färjeläget i Levång cyklade jag 37 kilometer till Sandnessjöen, härlig cykling! Vega har vilat hela dagen, har fått sitta i kärran hela tiden förutom i uppförsbackarna då har hon fått gå bredvid.

Helgelandsbruen

Sandnessjöen

I natt ska vi lyxa, vi har just checkat in på Rica hotell, i morgon har vi ärenden att fixa här i stan. Vi hann precis komma in innan det började regna!

Totalt cyklat idag: 54 kilometer.