tisdag 13 september 2011

Dag 16, Leka

Dag 16, 12 september

Ska erkänna att gårdagen kändes tuff, första dagen på hela turen då jag känt mig leds. Inte på att vara ute på tur, utan rent allmänt. Hade sett fram emot att sova inne, eller okej jag erkänner att få äta annan frukost, sen när det visade sig att jag inte kunde bo någonstans blev jag minst sagt leds.. Speciellt som jag fick cykla i motvind precis hela dagsetappen! Motvind är det värsta, helt klart! Man tar i allt vad man kan men tar sig knappt framåt i nedförsbackarna. Hur det är i uppförsbackarna ska jag inte ens nämna.. 38 kilometer stannade trippmätaren på där jag slog läger.

Idag däremot har jag haft en riktigt bra dag! Eller jag var rätt skeptisk hur den skulle bli när jag vaknade av att regnet totalt öste ner. Men det slutade regna vid 10 och efter det har vädret varit helt strålande! Som Vega vilar har hon fått sitta i kärran hela etappen, 83 kilometer har jag cyklat idag. Nu är jag på en camping på Leka som är en ö i Nordtrönderlag, imorgon ska jag cykla runt ön innan jag beger mig vidare söderut.

Idag började jag med att cykla till Vennesund varifrån jag tog färjan till Holm, sedan passerade jag Heilhornet som jag tyvärr inte kunde gå upp på. Vega måste vila så att tassarna läker helt. Men toppen finns kvar och fler chanser kommer! Sen cyklade jag till Bogen där jag vek av på väg 771 för att ta mig till färjeläget i Gutvik. Där tog jag färjan till Leka. Det har varit förhållandevis lättcyklat idag, egentligen var det bara en längre uppförsbacke.


dåligt väder, låga moln




på morgonen, den stora frågan -hur ska vädret bli?
långtur på cykel, utsikt

Heilhornet






här skulle vi egentligen stanna till för en vandring
info om heilhornet
 info om turen
längs vägen, cykeltur med hund






längs vägen, cykla med hund, långtur




samma topp, olika vinklar
längs vägen, cykla med hund, långturlängs vägen, cykla med hund, långtur

längs vägen, cykla med hund, långtur














detta inlägg skulle egetligen postas den 12 september, men pga dålig internetteckning blev upplgt idag istället.

1 kommentar:

  1. Hei igjen Lina!

    Du har helt rett i at man blir lei av og til, og mye motvind og regn er helt klart en motivasjonsdødare. Noen ganger kan det være bedre å trille sykkelen i stedet. Man forflytter seg saktere, men man får ikke så mye av det piskende regnet direkte i ansiktet. Det er faktisk mye mer behagelig å gå til fots når været jobber så hardt i mot. Og så er det fint med variasjon i bevegelsene også. Det går langsommere, men man forflytter seg uten å bli så veldig svett og sliten.

    Du er tøff, og du er sterk, Lina. Og ikke minst skriver du en flott reiseblogg som det virkelig er gøy å følge med på. Stå på! Og du, en ekstra hviledag når været butter i mot gjør godt for både motivasjon og helse. :)

    Klem fra Hege!

    SvaraRadera